آیین نامه چگونگی ساختار، فرایند اجرایی و کارگروه های تخصصی شورای راهبردی وقف و سلامت در جلسه اعضای این شورا به تصویب رسید.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، آیین نامه اجرایی شورای راهبردی وقف و سلامت، مطابق با ماده (4) تفاهم نامه مورخ 5/8/1393 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان اوقاف و امور خیریه و به منظور سیاستگذاری و تدوین راهکارهای مورد نیاز به منظورهماهنگی و نظارت بین بخشی و درون بخشی طرفین برای پیشبرد اهداف عالیه مندرج در تفاهم نامه بنا به پيشنهاد دبيرخانه در جلسه مورخ 25/9/1393 به تصویب شورای راهبردی وقف و سلامت رسید.
 
بر اساس این گزارش، ترکیب کارگروه های تخصصی عبارت است از؛
 
1. معاون ارشد و عالی وزارت و سازمان در حوزه تخصصی کارگروه.
 
2. مدیران کل تخصصی هر دو دستگاه.
 
3. کارشناسان تخصصی از هر دستگاه دو و جمعاً چهار نفر (در صورت حضور کارشناسان بیشتر بدون حق رأی بلامانع است.)
 
4. هر رئیس دوره ای کارگروه تخصصی می تواند از دبیرخانه و یا انتصاب فردی مشخص امور تنظیم صورت جلسات و پیگیری ها را داشته باشد و دعوتنامه ها را نیز توسط دبیرخانه ارسال دارد. بطور مثال: معاون حقوقی، مدیرکل حقوقی و دو نفر کارشناس حوزه معاونت وزارت بهداشت و ایضاً ، سطوح سازمانی در سازمان اوقاف و امور خیریه.
 
بخشی از کامل آیین نامه اجرایی شورای راهبردی وقف و سلامت به شرح زیر است :
 
این آیین نامه مطابق با ماده (4) تفاهم نامه مورخ 5/8/1393 وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی وسازمان اوقاف وامور خیریه وبه منظور سیاستگذاری و تدوین راهکارهای مورد نیاز به منظورهماهنگی ونظارت بین بخشی ودرون بخشی طرفین برای پیشبرد اهداف عالیه مندرج در تفاهم نامه بنا به پيشنهاد دبيرخانه در جلسه مورخ 25/9/1393 به تصویب شورای راهبردی وقف وسلامت رسید.
 
بر اساس ماده 2 - اهداف شورا مطابق با اهداف تفاهم نامه به شرح زیر است :
 
1) همکاری متقابل درخصوص کمک به عمران ، احیاء ، مرمت ، بازسازی و توسعه موقوفات درمانی کشور و نیز تأمین نیازهای اماکن و مراکز درمانی و بهداشتی تحت پوشش سازمان اوقاف و امورخیریه
 
2) اجرای طرح های درمانی و بهداشتی در موقوفات با نیات درمانی
 
3) ارائه مجوز ساخت و توسعه مراکز درمانی در املاک موقوفه
 
4) توسعه حداکثری خدمات وقف در حوزه سلامت و استفاده ازظرفیت های سازمان اوقاف و امورخیریه در دستیابی به نظام تعالی سلامت کشور
 
5) اجرای سیاست های تأمین سلامت برای اقشار آسیب پذیر و محرومان جامعه با اولویت طرح ها و پروژه های پیشنهادی مجمع خیرین سلامت.
 
6) ساماندهی وضعیت بیمارستان ها و مراکز درمانی وقفی و تحت پوشش سازمان اوقاف و امورخیریه
 
7) حل و فصل مسائل فی مابین با هدف دستیابی به راه کارهای عملی در جهت اهداف آموزشی ، پژوهشی ، فناوری و خدمات مشابه از طریق اهتمام طرفین تفاهم نامه و جلب و جذب مشارکت های مردمی و خیرین واستفاده از ابزارهای نوین مالی مانند ایجاد صندوق های وقفی و انتشار اوراق وقف.
 
ماده 3- ارکان اصلی اجرایی تفاهم نامه به شرح زیر است :
 
1) شورا
 
2) دبیرخانه
 
3) کارگروه های تخصصی

 
ماده 4- اعضای شورا عبارتند از:
 
1- قائم مقام وزیر در امور مشارکت های اجتماعی ،سازمان های مردم نهادوخیریه های حوزه سلامت کشور
 
2- مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
 
3- قائم مقام وزیر در امور دانشگاه ها
 
4- معاون توسعه مدیریت ومنابع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
 
5- معاون درمان وزیر بهداشت،درمان وآموزش پزشکی
 
6- معاون وزیر ورئیس سازمان غذا ودارو
 
7- دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور
 
8- قائم مقام سازمان
 
9- معاون اوقافی ،حقوقی وامور مجلس سازمان
 
10- معاون پشتیبانی وتوسعه مدیریت سازمان
 
11- معاون بهره وری اقتصادی موقوفات وبقاع متبرکه
 
12- مدیر کل تحقیق سازمان

 
ماده 5- وظایف شورای راهبردی به شرح زیر است:
 
1- همکاری فی مابین با انجام اقدامات مشترک مدون و برنامه ریزی شده، اولویت بندی پروژه های مشترک، شناسایی نیازهای اساسی و ساختار سازی درخصوص اراضی وقفی با رعایت غبطه و مصلحت وقف که قابلیت طرح ریزی برای ایجاد مراکز درمانی و بهداشتی، آموزشی، پژوهشی ودیگر مراکز مرتبط نظیر دهکده سلامت را دارا باشد.
 
2- هماهنگی دراجرای طرح های درمانی و بهداشتی در موقوفات با نیات درمانی وتسهیل فرایند صدور مجوز برای اراضی موقوفه با نیات و کاربری حوزه سلامت.
 
3- تدوین راهکارهای توسعه حداکثری خدمات وقف در حوزه سلامت با استفاده ازظرفیت های سازمان.
 
4- سیاستگذاری مشترک درجهت تأمین سلامت برای اقشار کم درآمد و محروم جامعه وهماهنگی بین بخشی جهت ارائه راهکارهای مناسب برای اجرای سیاست های تدوین شده.
 
5- ساماندهی وضعیت بیمارستان ها و مراکز درمانی وقفی و تحت پوشش سازمان.
 
6- توسعه مراکز آموزشی ، پژوهشی و خدمات مرتبط نظیر احداثٍ خوابگاه های دانشجویی از طریق اهتمام طرفین تفاهم نامه و جلب و جذب مشارکت های مردمی و خیرین ونیز استفاده از ابزارهای نوین مالی مانند ایجاد صندوق های وقف و انتشار اوراق وقف.
 
7- همکاری فی مابین در جهت یکپارچه سازی مدیریت مراکز درمانی و بهداشتی موقوفه از طریق ساختار سازی ، هدف گذاری و ارتقاء بهره وری موقوفات و نظارت و بروز رسانی این مراکز با حفظ غبطه وقف.
 
8- حل و فصل مسائل فی مابین دانشگاه های علوم پزشکی وادارات کل اوقاف دراستان ها.
 
9- تدوین راهکارهای مناسب با استفاده از ظرفیت طرفین به منظور احیاء ، نوسازی و تجهیز مراکز درمانی فرسوده که بخش یا بخش هایی از آن مربوط به املاک موقوفه می باشد با رعایت ضوابط و قوانین شرعی حاکم بر موقوفات از طریق مشارکت های فنی و اعتباری و با راهکارهای مشترک از محل تأمین اعتبارات از منابع عمومی و اختصاصی و با به کارگیری توانمندی تخصصی و فنی بر اساس اولویت های وزارت.
 
10- به کارگیری ظرفیت های حداکثری مشترک در زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری ، بانک های اطلاعاتی ، ایجاد سامانه مکان یابی و اطلاعات جغرافیایی(GIS) املاک موقوفه و غیر موقوفه با کاربری بهداشتی و درمانی آموزشی ,پژوهشی ،ودیگر کاربری های مرتبط ونیز نیروی انسانی متخصص بانیت خیربه منظور تحقق اهداف اجرایی این آیین نامه.
 
11- تدوین راهکارهای استفاده از ابزارهای مالی- تخصصی وقف شامل اوراق وقف ، اوراق مشارکت سلامت، صندوق های نیکوکاری و راه اندازی بیمه سلامت وقف و تشکیلات مددکاری در حوزه موقوفات.
 
12- شناسایی ، ساماندهی ، حمایت و نظارت برعملکرد بنیادها ، مؤسسات ، مجامع و تشکل های خیریه مردم نهاد سلامت.
 
13- تجلیل از خیرین سلامت به ویژه واقفین حوزه سلامت از طریق برگزاری همایش ،چاپ کتب ، تهیه فیلم و...
 
14- راه اندازی پرتال (درگاه) و انتشار نشریه تخصصی مشترک به منظور جلب مشارکت های داخلی و بین المللی با همکاری سایر سازمان های مسؤول.
 
15- تدوین ارکان اجرایی این تفاهم نامه شامل : شورای راهبردی ، دبیرخانه و کارگروه های تخصصی در سطح شورا وشورای استانی شامل شرح وظایف ، اختیارات و نحوه فعالیت آنان.
 
16- بازنگری سالانه نحوه عملکرد ارکان اجرایی وچگونگی تحقق مصوبات شورا.
 
17- اصلاح آیین نامه در صورت لزوم.
 
18- انجام اقدامات مشترک درون بخشی و بین بخشی در جهت اجرایی نمودن مصوبات شورا با بسیج تمامی توانمندیها و امکانات ملی و استانی از طریق جلب مشارکت های اشخاص حقیقی و نیز اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی ازجمله موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد.
 
19- همکاری سازمان اوقاف و امورخیریه برای واگذاری اراضی مناسب برای احداث مراکز بهداشتی ، درمانی و آموزشی متناسب با موازین شرعی و نیات واقفین برای خیرین حوزه سلامت.
 
ماده 6- ساختار تشکیلاتی و اجرایی شورای راهبردی مبتنی بر ارکان مذکور در ماده (3) این آیین نامه خواهدبود.
 
ماده 7 - احکام اعضاء شورا به صورت مشترک به امضاء عالی ترین مقام طرفین تفاهم نامه خواهد رسید.
 
ماده 8- اداره جلسات، انجام مکاتبات و نظارت بر حسن اجرای مفاد این آیین نامه وصدور احکام اعضا ودبیر کارگروه های تخصصی با رئیس شورا خواهد بود که در اولین جلسه توسط شورا انتخاب می شود.
 
ماده 9 - جلسات عادي شورا به استناد تبصره (1) ماده (4) تفاهم نامه هر ماه يك بار تشكيل مي شود.
 
ماده 10- جلسات عادي شورا به استناد تبصره (1) ماده (4) تفاهم نامه هر ماه يك بار در زمان و تاریخ که در اولین جلسه مشترک تشكيل مي شود، تعیین خواهد شد.
 
تبصره 1- جلسات فوق العاده با دعوت رئیس شورا تشکیل خواهد شد. ليكن اينگونه جلسات صرفاً به منظور تسريع تصميم گيري درباره موضوعات مندرج در دستور جلسات عادي يا بررسي و اتخاذ تصميم درباره موضوعي است كه ضرورت و اولويت آن به تاييد شورا رسيده و به صورت خارج از نوبت در دستور كار قرار گرفته باشد.
 
تبصره 2- هر شش ماه یکبار، جلسات شورا با حضور وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه تشکیل خواهد شد.
 
ماده 11- جلسات با حضور دو سوم اعضاء رسميت مي يابد و اعتبار مصوبات شورا با اکثریت حاضر صاحب رأی در جلسه خواهد بود و طرفین به موجب مفاد این دستورالعمل ملزم به حضور فعال و مشارکت جدی در جلسات و اتخاذ تصمیمات لازم می باشند.
 
ماده 12- هريك از اعضاي شورابایستی شخصادر جلسه حضور يابد و درمواردخاص اعضاي شورا مي توانند ، حداكثربه تعداد سه جلسه در يك سال ، نماينده خود را با حفظ حق رای به جلسه اعزام نمايند. اعضاء موظفند عدم حضور خود را حداقل 24 ساعت قبل از تشکیل جلسه شورا ، به دبیرخانه اطلاع دهند.
 
ماده 13- دبیر شورا مسئولیت اداره دبیرخانه را بر عهده دارد وتوسط شورا در اولین جلسه آن انتخاب می گردد. دبیرخانه موظف است دستور جلسات شورا را طی نامه ای با امضای رئیس شورا بر اساس اولویت بندی مطالب حداقل 72 ساعت قبل از برگزاری جلسه برای اعضاء ارسال نماید. تعيين اولويت موضوعات بر اساس تصمیم شورا خواهد بود.
 
ماده 14- ارسال صورتجلسات و مصوبات با امضاء رئیس شورا خواهد بود. لکن ارسال دعوتنامه ها و سایر امور مربوطه که در این آیین نامه ذکر شده با دبیرو دبیرخانه خواهد بود. رئیس دوره ای می تواند در صورت تصویب شورا بخشی از اختیارات خود را به دبیر جلسات و مسؤول دبیرخانه تفویض نماید.
 
ماده 15- دبیرخانه موظف است ، مصوبات را از طریق دستگاه مربوطه و هریک از اعضاء و واحدهای ذی ربط طرفین تفاهم نامه پیگیری نماید و متقابلاً نتیجه مصوبات و اقدامات شورا وکارگروه ها را به ذی نفعین اطلاع رسانی نماید.
 
ماده 16- اطلاع رسانی و اعلام مصوبات از طریق رسانه های گروهی و جراید از سوی رئیس شورا ویا فرد منتخب شورا خواهد بود.
 
 ماده 17 - هر گاه موضوع مورد گفتگو بنا به تشخيص شورا نيازمند رسيدگي و مداقه بيشتر باشد، مراتب به كارگروه مشترک ويژه ارجاع مي شود.
 
 ماده  18- کار گروه های تخصصی به صورت موقت و در موضوعات مشخصی که شورا تعیین می نماید ، تشکیل می شوند و اعضای کارگروه های تخصصی ودبیر کارگروه، از میان اعضاء حاضر در جلسه و سایر واحدهای طرفین تفاهم نامه تعیین می شوند.
 
ماده 19- دستور جلسات کارگروه ها نیز طبق مفاد این آیین نامه خواهد بود و دبیرخانه بر روند تشکیل جلسات ، حضور وغیاب و عملکرد کارگروه ها نظارت و گزارش آن را به طور مستمر به رئیس شورا خواهد داد.
 
ماده 20 - نحوه تشکیل ، اداره و فعالیت شوراهای استانی بر اساس الگوی این آیین نامه خواهد بود.
 
ماده 21 - تشکیل جلسات شورای استانی ،پیگیری مصوبات وحسن اجرای آیین نامه ونیز صدور احکام اعضا ودبیر کارگروه های استانی ونیز ارایه گزارش ماهیانه استان ها به دبیرخانه شورا بر عهده رئیس شورای استان می باشد.
 
ماده 22- رئیس شورا بر روند گزارش گیری از استان ها نظارت و مسؤولیت خواهد داشت وشورا می تواند از رؤسای شورای استانی برای ارایه گزارش و اداء توضیحات لازم دعوت به عمل آورد.
 
ماده 23 - این آیین نامه در (23) ماده و (2) تبصره در جلسه روز سه شنبه مورخ 1393/9/25، به تصویب رسید.
 
گفتنی است، در تاریخ 5 آبان 93 به منظور بهره برداری بهینه از امکانات، توانمندی ها و ظرفیت های مشترک در امر توسعه و ارتقاء سنت حسنه وقف در حوزه سلامت و اجرای طرح های عام المنفعه در این حوزه، تفاهم نامه ای بین حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رسید تا سازمان اوقاف و وزارت بهداشت در جهت یکپارچه سازی مدیریت مراکز درمانی و بهداشتی موقوفه از طریق ساختارسازی، هدفگذاری و ارتقاء بهره وری موقوفات همکاری داشته باشند.
 
براساس این تفاهم نامه به منظور تحقق تأمین سلامت برای اقشار کم درآمد و محروم جامعه، طرفین اعلام آمادگی نمودند، از طریق تشکیل دبیرخانه مشترک و ایجاد کارگروه های تخصصی، راه اندازی پرتال (درگاه) و انتشار نشریه تخصصی مشترک به منظور جلب مشارکت های داخلی و بین المللی با همکاری سایر سازمان های مسؤول نسبت به شناسایی نیازها، اولویت بندی، تعیین و تعریف اقدامات ویژه و تدوین و اجرای برنامه های عملیاتی اثربخش مشترک اقدام نمایند.
 
بنابر این گزارش، همکاری متقابل در خصوص کمک به عمران، احیاء، مرمت، بازسازی و توسعه موقوفات درمانی کشور و نیز تأمین نیازهای اماکن و مراکز درمانی و بهداشتی تحت پوشش سازمان اوقاف و امورخیریه، اجرای طرح های درمانی و بهداشتی در موقوفات، ارائه مجوز ساخت و توسعه مراکز درمانی در املاک موقوفه، توسعه حداکثری خدمات وقف در حوزه سلامت و استفاده از ظرفیت های سازمان اوقاف و امورخیریه در دستیابی به نظام تعالی سلامت کشور، اجرای سیاست های تأمین سلامت برای اقشار آسیب پذیر و محرومان جامعه و ساماندهی وضعیت بیمارستان ها و مراکز درمانی وقفی و تحت پوشش سازمان اوقاف و امورخیریه از جمله اهداف این تفاهم نامه است.
/2759/